June 16 | by Andreea Doanca
Obsesia mortii, noul trend in lumea serialelor

Cum ar fi dacă Rapture, sau ceva asemănător, ar avea loc, iar viața ar continua ulterior? Imaginați-vă cum ar fi dacă un număr semnificativ, dar nu devastator de persoane fără nicio legătură între ele, pur și simplu ar dispărea de pe fața pământului într-o oarecare zi, lăsându-ne în urmă. Fără nicio explicație și abandonați, doar niște cobai ai universului, cum am putea trăi cu greutatea unui asemenea mister?

Cum ar fi dacă, într-o zi obișnuită, ai auzi un zgomot venind din bucătărie și ai descoperi că acolo se afla nimeni alta decât fiica ta care murise într-un accident cu mulți ani în urmă? Cum ar fi dacă ai afla că fiul tău care se sinucise cu mult timp în urmă ar reveni în casa familiei tale? Este pe jumătate mort acum, mai pal ca înainte, având nevoie de o injecție zilnică pentru a nu se transforma într-un monstru, dar este copilul tău!

Toate aceste ipoteze reprezintă niște premise excelente pentru seriale, pentru drame, însă ce au în comun toate aceste premise este fascinația pentru ceva anume. Folosindu-se de tot ceea ce înseamnă supranatural, fiecare cercetează în modul ei un eveniment absolut natural din viețile noastre: moartea.

Printre atâtea telenovele, drame criminalistice și procedural, sau seriale fantasy pline de violență, oamenii mor de ani buni pe micile ecrane. Seriale ca ”Six Feets Under” sau ”Pushing Daisies” și multe altele au folosit moartea ca punct de plecare al dramei într-o familie, pentru ca ulterior drama să fie analizată. Ei bine, în cazul premiselor de mai sus, esența nu tratează moartea doar ca pe un catalizator al dramei sau ca o tactică de șoc, ci esența morții reprezintă un element care fascinează. Poveștile fantastice care ne sunt prezentate, au ca scop nu doar tratarea consecințelor morții unei persoane dragi și golul lăsat de moarte, ci se încearcă și analizarea fenomenului în sine și înțelegerea acestuia în manieră proprie.

Să luăm exemplul ”The Leftovers”, serial care a fost adaptat după romanul lui Tom Perrotta din 2011 cu același nume și care va fi lansat luna aceasta. Se presupune că în urmă cu trei ani, 2% din populația lumii a dispărut, toți în acelai timp, fără nicio urmă. Acțiunea se focusează pe locuitorii rămași în viață ai unui orășel, prezentând modul fiecăruia de confruntare cu pierderile suferite. Unii își pierd credința, alții o recâștigă, unii de îndepărtează de familie, alții se apropie mai mult ca niciodată. Principii legate de credință apar inevitabil în lumea de după aceste evenimente, unii plângând păcatele oamenilor, în timp ce alții susțin hedonism. Oricât de insistentă ar fi dogma, nimeni nu are practic răspunsul. Orice ar susține fiecare, nimeni nu știe unde au ajuns cei dispăruți.

La fel și Perrotta face niște precizări cu privire la retorica religiei, premisa romanului conținând un artificiu narativ simplu dar de efect prin exprimarea confuziei unei singure suferințe la scară globală. Prin expansiunea șocului personal a unei morți neașteptate de la o persoană, la 1 milion, romanul său explorează modalități prin care durerea și suferința te doboară. Ori de câte ori cineva cunoscut moare, noi reprezentăm The Leftovers, mistici, fără răspunsuri și nevoiți să continuăm viața într-un univers fără interes.

La fel și ”The Returned” își imaginează care ar fi reacția ulterioară șocului de a realiza că o persoană dragă, care murise cu ceva timp în urmă, este trimisă înapoi în lumea celor vii, fără a avea habar că murise vreodată. Deși aspectul implică o mulțime de mistere supranaturale, include și niște adevăruri umane. Dificultățile părinților, de exemplu, de a crește un copil după ce au pierdut un altul, sau necesitatea de a lăsa trecutul în urmă, se încadrează în această categorie. La fel și acceptarea crudului adevăr că uneori, ne este mai bine fără acel membru al familiei care murise. ”The Returned” explorează adevărata lume emoțională, afectată din toate unghiurile de moarte.

”In The Flesh”, care a fost lansat anul trecut, excelează cu certitudine în această lume a morții. Primul său sezon, în afara funcției de alegorie la adresa prejudiciului și intoleranței, a fost un mesaj personal, încărcat de emoție, o campanie anti-sinucidere. Prin faptul că a permis adolescenților morți să revină acasă după sinucidere și astfel să vadă consecințele acțiunilor lor, serialul a fost repetiție dramatică a ceea ce putea fi, dacă soluție permanentă la o problemă temporară, nu ar fi fost permanentă cu adevărat.

Sezonul 2 s-a confruntat cu mai multe decese, nu neapărat necesare, și a folosit magia supranaturalului pentru a le oferi acestor tineri o a doua șansă la viață. Spre deosebire de drama criminalistică ”Happy Valley”, a cărei intrigă este alimentată de setea de răzbunare contra unui om care a fost de vina pentru sinuciderea unui adolescent, ”In The Flesh” tratează nedreptatea morții premature prin schimbarea trecutului și ilustrarea vieții în lipsa evenimentului mortal.

”The Returned” și ”In The Flesh” sunt deschizătoarele de drum în acest nou val al dramelor despre moarte. Asta înseamnă o pauză de la zombii din ”The Walking Dead”, care deși este despre morți în viață, a tratat prea puțin moartea în sine.

De unde până unde acest interes pentru viață și moarte? Probabil că după ce seriale ca ”The Wire”, ”Our Friends In The North” sau ”The West Wing” au atins apogeul dramelor politice, acum se dorește îndreptarea către lumea din interior, către tot ceea ce înseamnă personal.

Leave a Reply

— required *

— required *

Despre Noi
Iti oferim articole, recenzii (reviews) si stiri despre serialele tale preferate in fiecare zi. Afla totul despre serialele noi si in top, citeste recomandari si participa in comunitatea serialelor!
Seriale
Copyright © 2013-2014 - Seriale Punct Ro - Toate drepturile rezervate.