September 19 | by Daniela Boca
Friends – O amintire dintr-o epoca deja apusa

”Friends” s-a încheiat de mai bine de un deceniu, dar este deja o amintire a unei epoci trecute – un sitcom televizat foarte respectat care s-a bucurat de ratinguri uriașe. Asta este principala ironie când vine vorba de moștenirea unor seriale ce trebuie văzute: a fost unul din ultimele show-uri care a avut parte de o audiență națională înainte ca televiziunile și internetul să segmenteze complet publicul. Totuși, chiar el a profețit acea fragmentare prin intermediul portretului său care s-a conturat timp de 10 ani prin creșterea segrăgării sociale.

”Friends” a apărut ca un fel de explorare realistică (pentru o televiziune) a câtorva tineri (albi) metropolitani, în același fel cum ”Roseanne” a căutat să capteze clasa muncitoare (albă) din Orientul Mijlociu. În rețeta lor originală, creatorii David Crane și Marta Kauffman au descris show-ul ca o privire asupra ”unui moment din viața ta când orice e posibil”, când viitorul era ”mai mult un semn de întrebare.” A fost un ”Girls” înainte de ”Girls” – Monica și Rachel au 24 de ani când serialul pornește, la fel ca Hannah a lui Lena Dunham – dar mult mai optimist, fiindcă situația economică nu vomitase încă pe ea însăși după un alt cerc bulimic. Deși, nu e o coincidență faptul că atâtea nemulțumiri depuse în jurul lui ”Friends” – o viață nerealistic de scumpă, alb pretutindeni, frivolitate tinerească, tot acel sex – sunt acum reciclate de mulțimea anti-Dunham.

Crane and Kauffman au contrastat cu show-ul lor viața tradițională dintre colegi și locul de muncă prezente în vechile sitcomuri, înlocuind-o atunci cu ceva inovativ, acum doar cu un concept tras la indigo. ”E vorba despre prietenie, pentru că atunci când ești singur într-un oraș, pritenii sunt familia ta,” se spunea la NBC. (Înfumurații de directori se pare că s-au simțit atât de inconfortabil cu ideea unui serial despre tineri de 20 și ceva de ani, încât au sugerat creatorilor să adauge și pe cineva de vârstă mijlocie pentru a avea un rol de părinte sfătuitor.) Marea realizare a sezonului 10 din ”Friends” rezidă în faptul că directorul executiv Kevin S. Bright, Crane și Kauffman au reușit să poarte cu convingere sextetul sexy prin mai multe etape ale vieții: căsătorie, paternitate și maternitate, divorț și șubredul, adesea umilitorul, drum spre o carieră împlinită.

Dar pe măsură ce sezoanele se derulau și mitologia progresa, serialul a început să se scorojească și să se împacheteze singur. În același timp, povestea și replicile deveneau tot mai ciudate și străine – cea mai de zgâriat pe față situație fiind cea cu relația romantică și blestemată dintre Rachel și Joey. Totuși, era cumva atât de realist că te deprima. Sursa celor două fenomene zace în ilustrațiile show-ului care sugerează că pe măsură ce ți se trântesc uși în față în timpul tineriții, nu vei fi afectat doar profesional, ci și personal. Cea mai evidențiată parte din ”Friends” arată cum viețile personajelor se fac tot mai mici și mai strâmte până când nu mai pot să locuiască confortabil unul cu celălalt, ci doar cu iubitul/iubita și poate un copil sau doi.

Kauffman a rostit foarte clar etosul serialului prin afirmația: ”maturitatea înseamnă prieteni sau copii”. Asta s-a întâmplat când nega zvonurile unui serial de după ”Friends”, care se presupunea să apară anul acesta. ”Friends a fost despre acea perioadă din viața ta când prietenii sunt familia ta”, a explicat ea. ”Odată ce ai o familie, nu mai ai nevoie de ei.”

Ca să fiu dreaptă, majoritatea sitcomurile funcționează ca niște povești insulare. Dar încă de la început, ”Friends” a avut aspirații sociologice. Și-a făcut observațiile despre viață, prin ochii unui suflet pierdut după terminarea facultății într-un mare oraș, mai semnificative și mai practice decât vecinii din ”Seinfeld” și ”Frasier.” Iar în timpul primilor ani, existau motive solide pentru cei șase să rămână atât de aproape unul de celălalt.

În primele două sezoane, când show-ul se conforma părții de viață plină de ambiții, banii erau o sursă continuă de anxietate. ”Friends” demonstra că prețul ridicat pe care îl implicau anumite activități distractive făcea ca acestea să devină imposibil de realizat. Totuși New York nu a fost niciodată baza luxului și a modei, așa cum era Manhattan pentru ”Sex and the City”, nici măcar pentru nebuna după haine în persoana lui Rachel. Mai devreme în al doilea sezon, serialul a avut unul din cele mai explicite episoade despre salarii și prieteni, unde trei din cei șase – Phoebe, Rachel și Joey – se opun planului de a contribui cu mai mulți bani pentru a cumpăra biletele la ”Hootie and the Blowfish” pentru ziua lui Ross. Și spuneți ce vreți despre dependența de cafeină a sextetului – oamenii de știință americani cu siguranță au făcut-o – dar acele căni de cafea probabil că nu depășeau 5 dolari. Din moment ce și băuturile și conversațiile sunt destul de ieftine, Central Perk i-a ținut pe cei șase prieteni împreună sub forma unei oaze de bani pentru bar.

Personajele în marea majoritate a timpului au beneficiat de pe urma celor ce îi înconjurau prin faptul că-i tratau ca pe o lungă și rapidă relație formată din mai multe întâlniri asamblate la un loc. ”Friends” s-a cam bazat pe clișeul sitcomului reprezentat de ”Significant Other of the Week”, o intrigă ce inevitabil a rezultat în părăsirea SOW-ului până la finalul episodului, deși câteva relații au durat o lună sau două. Mai ales în primele episoade, cei care îi întruchipau pe SOW erau în mod repetat dați afară fiindcă ceilalți ”prieteni” nu-i plăceau. Peste un timp, redundanța firului narativ cu SOW a servit la întreținerea unui confort apreciat de ”prieteni”, la fel de bine ca producerea și executarea unei anumite linii de promiscuitate, panică homesexuală, privilegii pentru albi, heterosexualitate fericită.

Lungul deceniu de relații romantice ratate au transformat până la urmă serialul ”Friends” dintr-o afacere profitabilă plină de posibilități într-o menajerie de ciudați, și totuși a continuat cu glumele clișeice. Are sens faptul că Phoebe, care se mărită cu cântărețul Mike jucat de Paul Rudd în ultimul sezon, a fost excepția de la regulă, din moment ce ea e personajul care are cea mai fină și subțire legătură cu restul ”prietenilor.” Până la finalul serialului, patru din cei șase se așează la casa lor cu cineva din grup.

Ca multe alte sitcomuri despre personaje singure, ”Friends” se transformă într-un discurs lung și plicticos despre a-ți da întâlnire cu cineva. Parada defectelor, a pierderii timpului sau pur și simplu a partenerilor nepotriviți s-a desfășurat pentru așa mult timp încât o relație stabilă cu un prieten pare în ultimă instanță o alegere mai degrabă sensibilă: mai bine să fii cu cea pe care o cunoști decât cu cea pe care nu o ști. (Copia lui ”Friends”, ”How I Met Your Mother”, merge chiar mai departe în această situație și face ca cele două decenii de întâlniri a personajului principal să fie pur și simplu un preludiu la destinul său de om căsătorit.)

Perechile făcute de serial, Monica cu Chandler și Ross cu Rachel, par să fie unite după similaritățile financiare și etnice (Rachel și frații Geller sunt evrei, iar Chandler este un adept al lor). Phoebe se mărită cu muzicianul Mike, care pare a fi partenerul cel mai potrivit pentru ea. ”Friends” a fost adeseori acuzat ca fiind foarte prost realizat din punct de vedere financiar. Un exemplu îl reprezintă faptul că Monica și Rachel trăiesc într-un imens apartament în vestul orașului, fără să fi existat vreun semn că sunt milionare.

Și un ultim semn al regulii prezente în serial cum că ”ne stabilim cu cine ne putem stabili din jurul nostru” este concretizat prin reuniunea de sunt-ei-un-cuplu-acum-sau-sunt-mai-târziu. Vorbim de Rachel și Ross. E o pereche care a funcționat doar în primii ani din cauza ochilor de cățel plouat ai lui David Schwimmer și care apoi s-a diluat, scoțând în evidență o Jennifer Aniston sarcastică și scârțâitor de dificilă.

În ciuda atracției mutuale dintre personaje, ei au fost nepotriviți unul pentru celălalt: Ross merita o parteneră care să fie mult mai provocatoare din punct de vedere intelectual, Rachel pe cineva mai amuzant. Când au dat naștere la un copil și și-au readus relația la suprafață în ultimele două sezoane, finalul lor fericit se simte ca o moarte tragică – a aventurii, a idealisumului, a semnelor de întrebare. Mai puțin tineri și uniți de copilul lor, cei doi se decid să se îndrăgostească unul de celălalt din nou, chiar dacă de multe ori înainte nu a funcționat. Soarta lor nu e scrisă în stele, este dictată de forțe mult mai mărețe: comoditate și familiaritate.

2 Comments
Leave a Reply

— required *

— required *

Despre Noi
Iti oferim articole, recenzii (reviews) si stiri despre serialele tale preferate in fiecare zi. Afla totul despre serialele noi si in top, citeste recomandari si participa in comunitatea serialelor!
Seriale
Copyright © 2013-2014 - Seriale Punct Ro - Toate drepturile rezervate.