May 29 | by Georgeta Paunescu
Cele mai bune seriale: The Wire

The Wire… o dramă criminalistică e puțin spus. The Wire e ca un OZN în lumea televiziunii, de care toată lumea se bucură că a aterizat dintr-un alt plan existențial și scenaristic, imposibil de atins de alte producții. The Wire rămâne The Wire, unul dintre cele mai bune seriale din toate timpurile, chiar dacă audiențele înregistrate în momentul difuzării nu păreau a fi de acord cu această “nominalizare”.

Să nu uităm că este o producție marca HBO, televiziunea care nu aleargă după rating, ci și-a format o bază de fani și plătitori mulțumiți de servciiile oferite. După succesul înregistrat de Breaking Bad, fanii au tendința de a le compara. Nu cred că e cazul. Breaking Bad este un serial al cărui renume nu are rost să-l punem la îndoială, însă există o diferență majoră între astfel de producții: Breaking Bad e un serial de divertisment, pe când The Wire are o altă menire, e o frescă socială profundă creat pentru a responsabiliza publicul. E-adevărat că serialul a avut priză la public mai degrabă după difuzare, dar cel mai important lucru este că acum, în peisajul mediatic plin cu de toate, este considerat a fi un show excelent. Cred că poate fi comparat cu un roman de calitate având în vedere scenariul desăvârșit, aranjat cu pricepere din toate unghiurile.

Așadar, The Wire a stat pe ecrane între 2002-2008, timp de cinci sezoane, fiecărui episod alocându-i-se câte o oră. Concurența cu producții precum The Sopranos sau The Shield a fost, poate, un dezavantaj în ceea ce privește atragerea audienței, lumea fiind mai interesată de celelalte două seriale. De asemenea, recenziile și reacțiile critice favorabile celorlalte două producții au reprezentat un dezavantaj pentru The Wire de a se impune “pe piață” în acea perioadă.

Prin ce se deosebește The Wire de alte seriale? În primul rând, nu are în centrul atenției un singur personaj, ci toate personajele implicate în acțiune participă la configurarea poveștii prin perspectiva lor. Baltimore este locul în care fațetele societății sunt întoarse pe toate părțile. El este în centrul atenției, ca punct de reper. Întâlnim traficanți de droguri care își vând marfa la colț de stradă cu poliția urmărindu-le fiecare mișcare, întâlnim persoane dependente de droguri pentru care lumea arată altfel, politicieni corupți și oameni de tot felul care pun o cărămidă la construirea unei povești splendid executate.

Scenariul îi aparține lui David Simon, fost jurnalist în Baltimore, care are ca merite și succesul unor cărți precum “Homicide: A Year on The Killing Streets” sau “The Corner: A Year in the Life of an Inner-city Neighbourhood”, ce au inspirat seriile Homicide: Life on the Street și The Corner. Ed Burns, co-creatorul seriei, a lucrat ca detectiv la omucideri în același oraș – Baltimore. Practic, ambii sunt avizați din punct de vedere al experienței, dacă mai era nevoie de o justificare pentru munca lor. Prin producția The Wire, Simon intenționa să pătrundă în profunzimea lucrurilor, prezentând atât modul în care polițiștii interacționează cu mediul în care activează, cât și abordarea fiecărei problemtici expuse și câmp profesional din perspectiva indivizilor implicați.

“Pentru un detectiv sau un polițist comunitar singura satisfacție este munca în sine; când un polițist petrece din ce în ce mai mult timp devenind obsedat de detalii, e terminat. Atitudinea colegilor de muncă, indiferența superiorilor, calitatea slabă a echipamentului – toate acestea pălesc dacă îți iubești meseria în continuare; în caz contrar, toate acestea contează.”, explică Simon.

Multe imagini de fundal au fost filmate chiar pe străzile Baltimore-ului, pentru a păstra autenticitatea. La fel, multe sunete au fost păstrate în starea lor naturală, realismul fiind un alt punct forte accentuat de serial, care îl deosebește de multe altele. Deși în Statele Unite serialul nu a captat atenția prea mult în ceea ce privește rating-ul, acesta a devenit cunoscut mai degrabă pe cale orală, prin recomandările oamenilor, fiind poate cea mai sinceră modalitate de promovare și de poziționare în rândul publicului. De asemenea, The Wire a reușit să înregistreze un procent mare de vânzări al colecției de DVD-uri.

The Wire se face remarcat nu doar prin acțiune, personaje, locații, abordări, ci și prin dialoguri. Conversațiile sunt concepute în așa fel încât niciuna nu ți se pare a fi plasată aievea, fiecare având o însemnătate și majoritatea putând fi ținute minte lejer ca citate. Vorbele sunt conforme cu circumstanțele, reprezentând un alt aspect care îi conferă credibilitate. Recunosc că, în general, sunt atrasă de replicile pe care le găsesc într-o producție, iar de această dată pot spune fără sfială că majoritatea sunt de-a dreptul geniale. Da, din această cauză serialul poate părea obositor uneori, însă nu într-atât încât să nu vrei să-l mai urmărești o dată… și încă o dată.

Primul sezon are în vedere traficul de droguri, cel de-al doilea se concentrează asupra importurilor ilegale, al treilea prezintă problematicile guvernamentale și actorii lor, sezonul 4 este despre sistemul educațional, în timp ce ultimul sezon acordă atenția relației dintre presă și polițiști. Se vorbește cu termeni argotici, dar se vorbește și respectând termenii profesionali, tocmai de aceea serialul are o menire educațională care oferă o experiență susținută, plauzibilă, legată de multe domenii și realități.

Pe lângă influența pe care a avut-o și încă o are în rândul telespectatorilor, The Wire a atras interesul departamentului de poliție din Baltimore (care recunoaște că se inspiră din tehnicile regăsite în serial și problematicile propuse), cât și comunității de oameni care au receptat această dramă ca pe o frescă deosebită și fidelă vieții. Un alt atu este reprezentat și de faptul că o mare parte din actori nu au nume răsunătoare, dar sunt înzestrați cu o atitudine de oameni obișnuiți, conferind acel “appeal” uman care face parte din veridicul personajelor.

Unele personaje chiar sunt interpretate de actori care au avut tangențe cu strada. Spre exemplu, Felicia Perason, cea care figurează sub titulatura “Snoop”, fusese condamnată pentru crimă și implicații în traficul de droguri înainte de a primi rolul în serial. Momentele în care îți dai seama că până și “băieții răi” sunt victime ale circumstanțelor sunt sublime, iar acest serial a lăsat fiecare personaj să-și exercite dreptul de a-și exprima opiniile indiferent de ce poziție se află. Vedem și înțelegem totul așa cum este, cu cauzele și consecințele aferente, fără idolatrizări sau portretizări perfecționiste.

Fiecare identitate care activează în serial are propriul trecut, experiențe personale, au aspirații și dorințe, vicii, viziuni și o mentalitate însușită, un mod individual de a se adapta. Vorbim, practic, de un Bildungsroman în toată regula, dar unul atribuit fiecări entități participante. Lecțiile de viață sunt omniprezente, dar nu apar pentru a blama faptele, ci au un caracter moralizator, educativ. Consecințele lipsei de control în privința protecției persoanelor vulnerabile reprezintă o tematică predominantă, iar dezechilubrul societal devine o unealtă de regăsire, de susținere personală pe un fundal deteriorat, de reflecție și aprofundare a provocărilor pe care le întinde propria minte de multe ori, asortate cu presiunile exterioare la care sunt supuse personajele.

The Wire rămâne un serial fenomen care spune multe în puține cuvinte de multe ori, construit din mesaje și semnificații care depășesc ordinea cotidiană și clișeele banale, creând un univers al stărilor profunde, reale, care ne dau impresia că le trăim pe pielea noastră. Nu există alb și negru, judecăți de valoare a oamenilor, ci pur și simplu oameni care trăiesc o viață: viața lor.

Leave a Reply

— required *

— required *

Despre Noi
Iti oferim articole, recenzii (reviews) si stiri despre serialele tale preferate in fiecare zi. Afla totul despre serialele noi si in top, citeste recomandari si participa in comunitatea serialelor!
Seriale
Copyright © 2013-2014 - Seriale Punct Ro - Toate drepturile rezervate.